Colca Canyon

Van onze 4 dagen in Arequipa besteden we er 2 aan een tour naar de Colca Canyon. We worden ’s ochtends om 3.30 opgepikt en rijden in 3 uur richting de Canyon, waarbij we onderweg stoppen voor een ontbijt.

We gaan eerst condors kijken, bovenaan de canyon. We hebben al veel gehoord over deze grote vogels en hopen er 1 of 2 te kunnen zien. We hebben geluk en zien er een stuk of 10, waarbij ze ook nog eens vlak over ons heen zweven.

Daarna rijden we door naar het begin van de hike. Met een groepje van zo’n 15 mensen onder leiding van gids Edgar gaan we vandaag in 6 uur naar ons verblijf onderin de canyon lopen. We beginnen op 3.300m hoogte en dalen in 3 uur een kilometer af. Gevolg: zere en stijve knieĆ«n. Al valt het bij ons nog mee. Er zijn mensen die braces om moeten en zelfs dan nog met moeite vooruit komen.

Na de afdaling lunchen we en daarna lopen we nog eens 3 uur door de canyon, met geweldige uitzichten, naar ons hostel. De tocht was zwaar en we hebben last van onze benen en voeten. We maken een snelle duik in het zwembad bij het hostel en gaan daarna eten en naar bed (om 8 uur). We hebben een klein huisje, maar erg comfortabel is het niet. Er zit een open stuk boven de deur, waardoor het koud is en ook zit het vol met muggen. We hebben nog een paar spinnen rondlopen en van de buren hoorden we dat ze een kleine schorpioen in de kamer hadden gevonden.

De dag erop gaat de wekker om 3.45 en de groep begint om 4.45 met lopen, zonder ontbijt! Dat krijgen we pas als we boven zijn. We vertrokken later dan gepland, want een paar mensen waren te laat hun bed uitgekomen. We beginnen in het donker met de klim naar boven. Deze keer moeten we in 3 uur tijd al zigzaggend naar boven lopen. In deze periode stijgen we een kilometer. Het is dus goed steil en naarmate we hoger komen wordt de lucht ijler, wat inspannen nog zwaarder maakt. De meesten van onze groep sprinten naar boven en wij lopen ergens achteraan. Maar halverwege hebben we een groot deel van de groep weer bijgehaald. De helft heeft zichzelf opgeblazen door te fanatiek van start te zijn gegaan. Uitgeput komen we boven met de middenmoot van de andere hikers. Een prestatie waar we mee kunnen leven.

Dan gaan we eindelijk ontbijten en daarna rijden we terug met diverse stops, waaronder warmwaterbronnen (heerlijk voor de vermoeide spieren), kleine stadjes en een uitzichtspunt op 4.900m.

Bekaf komen we rond 17.00 weer aan in Arequipa. De tocht was zwaarder dan gedacht, maar het was een goede oefening voor de komende hikes. Los daarvan vonden we het zelf een aardige fysieke prestatie, omdat dit een van de langste en zwaarste hikes was die we hebben gelopen.